Monday, January 26, 2009

Egg Tart

Recipe dari Abg Bakhtiar..sedap..byk kali buat mmg pakai resepi ni...



Pastri:

500g Tepung gandum
125g Gula icing
250g Butter (tips: butter sejuk dari petisejuk)
2 biji telur gred B
1 tsp Esen Vanila

Ayak tepung, campurkan gula icing. Masukkan butter dan gaul hingga jadi crumbs. Masukkan telur dan esen vanila dan gaulkan hingga rata. Bentukkan jadi sebiji bola. Sejukkan dalam peti sejuk sebelum digunakan.

Filling:

250g Air
125g Gula--> saya kurangkan sedikit..
5 biji Telur gred B
100g Susu cair (Evaporated milk)

Larutkan gula kedalam air. (buat air gula) Kalau guna air suam, biarkan sejuk dulu sebelum masukkan telur dan susu cair. Pukul semua 4 bahan hingga sebati kemudian tapiskan dan sedia untuk digunakan.

Method:
Isikan atau bentukkan pastry kedalam acuan. Bakar pada suhu 160 ke 180 C selama 15 minit atau sehingga kelihatan kering atau sedikit kekuningan. Keluarkan dari oven.
Tuangkan filling tadi kemudian masukkan semula ke dalam oven. Bakar lagi pada suhu 180 C selama 15 minit atau sehingga telurnya masak. (tak cair)

nota kaki: saye copy paste saje respi dari blog abg bakhtiar..

5 comments:

Aishah @ UmmiAqil said...

dah lama teringin nak buat...nanti leh try

tq 4 de resepi...

uShop said...

recipe bende ni dh lame ade. tapi ntah bile nk buat..

inti tu xde pakai tepung castard ke? x cair??

r@tn@ said...

@ummi aqil-try la buat kak~

@ushop-haa bab2 start engine ni payah jugak kan kadang2..saye buat kulit tuh byk2 terus...4 kali gande..then simpan dlm bekas kedap udara..bile nk gune je baru ambik sket..sbb malas nk buat kulit die tu.kalu dah ade senang..

die tak cair..tp die lembut2 dan tak meleleh

nadia rusli said...

salam ziarah~huhu..saye cari2 resipi tart nih dlm tenet,jumpe blog nih...teringin sgt nak try~saya nak try buat!^_^..arigatou!

鐵板豆腐Fay said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Ad